به گزارش مشرق، میثم مطیعی، مداح اهل بیت علیهم السلام در توییتر نوشت:

آیا اگر مشکلات اقتصادی حل شود، مردم به سمت فرزندآوری بیشتر خواهند رفت؟

«نه»! 

از نظر جمعیت‌شناسان در کشورهایی که سطح اقتصادی پایینی دارند زاد و ولد بیشتر است و کشورهایی که از نظر سطح درآمدِ خانواده بالا هستند، تعداد فرزندان کمتری دارند!

در کشورهای منطقۀ خودمان افغانستان با نرخ باروریِ حدود شش فرزند به ازای هر زن در سنّ باروری، رتبۀ اوّل را دارد؛ اما همین آمار در کشور ترکیه، در حدود ۲ است.

در استان‌های خودمان هم دقّت کنید. بیشترین ثبت ولادت در استان‌های ما متعلّق به سیستان و بلوچستان است یا تهران و اصفهان؟

در میان تمام قارّه‌ها، آفریقا که فقیرترین کشورها را دارد بیشترین آمار زاد و ولد و اروپا هم کمترین را داراست. آفریقا با میانۀ سنّی بیست سال، جوان‌ترین و اروپا با میانۀ سنّی چهل سال، پیرترین قارّه است.

نروژ با درآمد سرانۀ ۸۷ هزار و ۳۵۰ دلار نرخ رشد جمعیتی0.62 درصد را دارد؛ یعنی ۱۱۲ سال دیگر جمعیتش دو برابر می‌شود. دانمارک با درآمد سرانۀ ۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار از کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود؛ امّا نرخ رشد جمعیتی آن تنها 0.21 است یعنی ۳۳۳ سال طول می‌کشد تا جمعیت این کشور دو برابر شود.

توان اقتصادی خانواده‌ها امروز بیشتر است یا اوایل انقلاب؟ دهه‌ای را که در آن قرار داریم، با دهۀ شصت، مقایسه کنید!

پس با بالا رفتن توان اقتصادی خانواده‌ها، الزاماً اشتیاق آنها برای فرزندآوری بیشتر، افزایش نمی‌یابد

آخر اینکه این به معنای انکار مشکلات اقتصادی نیست. شکی نیست که حتما باید فکری به حال اقتصاد کشور کرد و مشکلات اقتصادی، هر چه زودتر حل شود.

اما آنچه ابتدا باید اصلاح کرد، نوع نگرش ما به زندگی است.

کتاب ایران جوان بمان، ص 61 تا 142

پاسخ میثم مطیعی به نقش مشکلات اقتصادی در فرزندآوری

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 37
  • سعيد IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    4 1
    عجب بابا عجب !!!!!
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 5
    وقتی حکومت زنها را از خانه فراری می داد تا در محیط مردان کار کنند به یاد بیاور که تقلید از همان مدینه فاضله بود!
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    زندانیان مهریه را آزاد کنید
  • یه مامان با حال IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    خب جناب مطیعی مثلا هزینه های پزشک زنان رو دولت برای زنان باردار تقبل کنه اگه مشکلی برای زن باردار پیش بیاد با خیال راحت میره پیش پزشک برای سلامتی مادر وبچه هم خوبه ومادر آرامش بیشتری داره وبیشتر تشویق به بچه دارشدن میشن . اکی
  • ارسلان IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    8 1
    فرزند اوری سیستان بخاطر فقر فرهنگی و نداشتن امکانات جلو گیری تولید نسلی که مهم نیست زنده گی کنه فقط به دنیا میاد. اونم تو فقر
  • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    8 27
    سلام بر میثم. حقا مهگل گفتی . جوانان ما امروز به روزی رسانی خداشک دارند فکر میکنند فرزند بیارند خالقش هستند نمیدونند واسطه هستند وکاره ای نیستند اونی که انسان خلق میکنه قطعا قطعا قطعا روزیشو هم میفرسته.این نگرشیه که حتی بچه حزب الهی های ماهم متاسفانه ندارند خودبین هستند نه خدا بین. از قدیم کفتند هرکه دندان دهد نان دهد یکی به اینا که میترسند پدرومادر بشند بگه تو دندان میدی مگه؟!!!!! درآخر پدرومادر شدند لیاقت میخواد هرکسی نداره
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      6 0
      ما لیاقت نداریم ببینیم شما توی این وضعیت اقتصادی و فشار و جوی که رسانه ها و فضای مجازی درست میکنن چطور میتونی فرزند صالح تربیت کنید حرف زدن رو همه بلدن
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      4 12
      زنها را برگردانید به خانه وگرنه اوضاع خرابتر خواهد شد
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      4 5
      میثم درست میگه دمت گرم حاج میثم ...
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      7 4
      یکی نیست بگه اخه احمق سیستان بلوچستان یه استان جوانه،بایدم زاد ولدش بالاتر از تهران و اصفهان پیر باشه،مردم سیستان امیدی به یافتن شغل تو دولت ندارن،پس سعی میکنن رو پای خودشون بایستند،طبیعتا بچه بیشتر براشون مفید تره،شما و دوستان هم به لطف ریا کاری و زیر آب زنی،فامیل شدن با مقامات الحمدولله شغل و درامد مناسب دارید،تا میتونید بچه بیاریدو نسلتون رو انتشار بدید،چون نسل اصیل و باهوش ایرانی با پدرومادرهای تحصیل کرده در حال انقراضه،میدونید چرا چون شغل ندارن،البته هدف شما قابله دستیابی شده،خوشحال باشید
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      9 3
      بچهای مناطق محروم اکثرا سوء تغذیه دارن،چیزی که شما نمیفهمی
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    پس کلا تا 10 دیگه پیر فرتوت میشه ایران
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    20 4
    اینو تنهایی به نتیجه رسیدی آقامیثم؟! همین مونده بود این بزرگوار درس جامعه شناسی بدن. مردم چه فرزند بیارن چه نیارن باااید اقتصاد مردم رونق پیداکنه، بعدشم فرزندآوری یک بحث دیگست چرا موضوعات قاطی میکنین!
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      6 15
      یکبار دیگر متن را بخون تا یک کمی ذهنت بازتر شود می گه اقتصاد هرچی در رفاه تر باشد فرزند آوری کمتر به بار می اورد و ثابت شده هم در جهان هست
  • NL ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    7 1
    خودش چندتا بچه داره
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    20 4
    برای بچه اوردن نیاوردن هم باید جواب پس بدیم
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    12 3
    این موضوع در واقعیت فرهنگی است..
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      5 3
      و دولت‌ها این فرهنگ را عوض کردن در درجه اول
  • Sra IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    5 11
    این حرف ایشان اشتباه نیست ولی بیشترین مشکلات اجتماعی که گریبان مردم ما رو گرفته بخاطر الگو گیری از سلبریتی هایی هست که دارن نقش سربازهایی نفوذی دشمن رو در جنگ فرهنگی ایفا می کنن. امیدوارم همزمان با تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی یه فکری هم برای این خائنان وطن فروش بشه .
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    26 1
    ببین آقای مطیعی عزیز کسی انتظاره زندگی لاکچری نداره که بعدش اقدام به فرزندآوری کنه. شما اشتباه متوجه شدید. ببین یه درصد کمی از مردم که زندگی مرفه دارند اقدام به فرزندآوری نمیکنند و مثلا خانوم هاشون میگن استایلمون به هم میریزه یا مثلا میگن ما دیگه از زندگی لذت نمیبریم. ولی این موضوع مربوط به ۵ درصد جامعست. حرف ما اینه که قشر متوسط جامعه خیلی درگیره مشکلاته اقتصادین، زن و مرد مجبورن کار کنن تا بتونن به سختی هزینه اجاره خونه و حداقل های زندگی رو در بیارن. خوب با این اوضاع بچه بیاریم، کی بزرگش کنه؟! شما یه کاری بکن من بتونم با فوق لیسانس هزینه زندگیمو تامین کنم، میگم خانومم سر کار نره و پنج تا بچه ام میارم.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    18 0
    بهتره هرکسی در زمینه تخصصی خودش نظریه پردازی کند، این مصداق و مثالها هم نقص و نقضهایی دارد که نمیتوان به آن استناد کرد، یکی از اقتصاددانان برزیلی نیز فقر را حتی از عوامل افزابش جمعیت میداند اما هر جامعه ای را باید بر اساس فرهنگ و باورهای همان جامعه بررسی کرد. درست یا غلط در ایران ما فقر اقتصادی و عدم تامین امنیت شغلی از عوامل اصلی کاهش حمعیت است. قابل انکار هم نیست.
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 6
      پدر بزرگ بنده در روستا و در یک اتاق 10 بچه داشت با کمترین امکانات.و همچنین برادران و خواهرانش هرکدام چندین بچه پدربزرگ مادریم 7 بچه برادرش 8 بچه خواهرش 5 بچه پدر میگوید خیلی روزها غذایمان سیب زمینی پخته بود اما فرزند ایشان یعنی پدر بنده که پزشک هست 3 بچه دارد بروید بلوچستان و برادران اهل سنت را ببینید هرکدام چندین بچه در فقر و نداری چرا؟چون بزرگانشان توصیه به فرزندآوری دارند یعنی این را فرهنگ کرده اند برایشان
  • DE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    16 2
    این بابا چکارست؟
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      6 0
      مثل اینکه در همه زمینه ها کارشناسند ! وقتی امنیت شغلی و اقتصادی و حمایت مالی از طرف دولت نباشه ، دیگه کسی تمایل به فرزند آوری نداره .
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    15 0
    انسان تربیت کردن مهم است .
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    12 1
    آفرین پروفسور با این تحلیل و بررسی علمیت
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    دقیقا
  • خادمه زهرا حیدری IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 4
    دقیقا با نظر ایشان موافقم موانع ازدواج جوانان حل شود این مشکل نیز تا اندازه ای مرتفع می شود باید توکل کرد الان ی حاج آقا تو منطقه داریم با سن کم پنج فرزند شاد و سالم با کمترین امکانات در کنار هم هستند و بچه ها از هیچ تفریحی فرو گذار نیستند فقط توقع منطقی داشته و دنبال مارک نیستند
  • اکبر IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    14 5
    همه کاره هیچ کاره به امثال میثم مطیعی میگن که خودشون رو نخود هر آشی میکنن . همه جور نظری میدن و آخرش هم میگن که " بنده در این زمینه تخصصی ندارم"
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      2 2
      نظری درباره سلبریتی های حال به هم زن به ظاهر هنرمند نداری که نهایتا یک دیپلم دارند؟؟؟؟؟ باز خوبه این بابا استاد دانشگاهه و دکترا داره
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    داداش قبول ندارم اینا رو اونا بیکارن فقیرن شغل درست درمون ندارن . هر وقتم بیکار میشن مشغول بچه درست کردن میشن . از اون طرف هزینه زندگی تهران و اصفهان رو با سیستان و ذاهدان نمیشه مقایسه کرد . خود اقا مطیعی چند تا بچه داره ؟
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      سه تا
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      1 0
      عجالتا سه تا البته.
  • GB ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    5 8
    وقتی ایرانی میره تو دبی و ترکیه خونه میخره فقیر نیست. دلیلش ماهواره و فیس‌بوک و اینستاگرام هست
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    7 0
    این قضیه قابل تعمیم نیست و کاملا وابسته به فرهنگ هستش. حداقل چیزی که میشه گفت تو قشر شهر نشین و درگیر زندگی‌کارمندی و ... که اکثریت مردم رو تشکیل میده(کاری به خوب یا بدش ندارم) بین سطح اقتصادی و فرزند آوری رابطه مستقیم هستش.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    15 4
    کشورهای توسعه یافته کمیت رو فدای کیفیت نمیکنن...سواد و عقل دارند
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    15 1
    بهتر نیست شما در حیطه مربوط به خودتون نظر بدید و انتشار دهید و در موضوعاتی که هیچ ربطی به تخصص شما ندارد، نظرات گهربارتون رو برای خودتون نگه دارید؟ در ضمن نرخ رشد جمعیتی در دانمارک 0.21% نیست و 0.3% هست. همچنین اگر رشد اقتصادی درصد نرخ رشد جمعیتی رو افزایش نده قطعا رکود اقتصادی باعث کاهشش خواهد شد.
  • ناشناس IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    6 3
    والا فعلا که به لطف دولت بی تدبیر و ناامید، سطح اقتصادی ما به زیر پایین که هیچ به زیر صفر سقوط آزاد کرده..
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 6
    کاملا درسته
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 1
    آقای محترم
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    14 1
    اونجاهایی که بیشتر در فشار اقتصادی هستند بیشتر بچه میارن . عزیزم داستان از خوش رقصی های عقل کل مدارانه و ظاهر سازانه شما گذشته . تا با واقعیات مواجه نشوید اوضاع درست نمیشه
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    16 0
    اول بایدازدواجی صورت بگیره تافرزندی بیاد.ازدواج یقینابه اقتصادگره میخوره.من ۳پسردهه شستی دارم که بیکارن وازدواج نکردند.
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      4 0
      اگه فهمیده بود همچی حرفی نمی زد
    • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      2 0
      من یه دختر دهه شصتی هستم که آرزو دارم ازدواج کنم و حداقل ۳ فرزند داشته باشم ولی جوانهای دهه شصتی امکان ازدواج ندارن،ما در خطر مجرد ماندن برای همیشه هستیم...
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 1
    هرچه ضریب نفوذ آموزش و تحصیلات کمتر، قطعاً سنتی تر و تعداد فرزندآوری بیش تر. هر اجتماعی، قانونی را نیازمند است. پس استنتاج میکنم اگر در جایی آموزش و تحصیلاتِ "رسمی" وجود نداشته باشد مردم از الگوهایی برای حفظ نظم اجتماعی خود استفاده می کنند که آن با اجازه اگر کسی ناراحت نمیشه، "سنت" نام دارد. کسی خوشش بیاید یا نیاید مهم نیست، ولی تصمیمات خود را بر اساس آنچه واقعیت است ترسیم کنید تا شکست نخورید. اول از همه بپذیرید تحصیلات و آموزش، رقیب با سنت است. در نتیجه برای برنامه ریزی های آموزشی، سنت را هم در نظر گرفته با آن ترکیب نمایید. این از ساختار آموزش و پرورش شروع و تا تحصیلات آکادمیک ادامه دارد. دوتا ساختار هست لطفاً بفهمید
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    4 0
    در ایران همه چیز به زیان خانواده های پرجمعیت است و این عکس شعار مسئولین است. من در یک خانواده 8 نفره زندگی میکنم دقت کنید در محاسبه قبوض گاز ، برق و آب، تعداد نفرات خانواده نرمال 3.3 نفر است و الگوی مصرف انرژی و آب برای 3.3 نفر است پس یک خانواده با جمعیت زیاد محکوم به پرداخت جریمه تصاعد است حتی اگر بسیار صرفه جویی کند و یک خانواده کم جمعیت حتی با مصرف زیاد همیشه زیر حد تساعد. فقط به اینجا ختم نمیشود و حتی با پرداخت هزینه تصاعد هشدار قطع اشعاب دریافت کرده ایم. این پارادوکسی دردناک است
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    چندتا بچه داری ؟!!
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      سه تا یه دختر دوتا پسر
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 5
    دقیقا حق با ایشان است . به اطرافیان . همکاران ‌ همسایه ها و . . . که نگاه میکنیم دقیقا همینه . اونایی که پولدارتر هستن کمتر دنبال فرزندآوری میرن . مشکل علاوه بر فرهنگی بودن ، اقدامات دولتها و قوانین مصوب در اداراته . مشکل عدم همراهی صدا و سیماست .
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 5
    میثم درست میگه دمت گرم حاج میثم ...
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    روستایا وعشایر که‌ زاد وولد شون زیاده فقط شهریابه‌ یک یادو بچه قناعت می کنند یک خانواده‌ روستایی می شناسم که۲۵ فرزند داردند
  • هادی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 3
    به دوستان بزرگواری که مخالف بودند: در خصوص بحث علمی باید پاسخ علمی بدهید نه اینکه بی جهت مخالفت کنید!
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    4 0
    اولا هر کس باید کارش رو انجام بده. همونطوری که وقتی یه سلبریتی دوزاری میاد اظهار نظر میکنه باید علیهش جبهه گرفت در مورد ایشون هم همینطوره. شما اگه دوست داری ۱۲ تا بچه بیار. وظیفه شما جامعه شناسی نیست. عین امثال آقای تنابنده. دوما بحث مسائل اقتصادی نیست. خود من دستم به دهنم میرسه حتی اگه نمی رسید هم روزی رسون خداست. بحث اینه که من امیدی با آینده ی این کشور ندارم. نمیخوام بد بختی هایی که من کشیدم رو بچم هم بکشه
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    5 0
    درقدیم براساس شعارهرکس دندان دهدنان دهد بچه دار می شدندودرخانه های شخصی زندگی می کردند ولی الان زندگی درآپارتمان نشینی ومستاجری وبیکاری ومشکلات اقتصادی وتورمی که هر روزشاهدافزایش آن هستیم چگونه بایدبه فکرفرزندآوری باشیم ؟
  • علی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    3 0
    یکی از اساسی ترین مشکلات اینه که ادما نمیتونن از طریق گرده افشانی بچه دار شن.لطفا یه راه حل پیدا کنید برای این.مرد حسابی بدون زن مگه میشه بچه دار شد یکم فکر کن یه یخچال ۱۰۰ میلیونی و...و اجاره خونه.همین فقر باعث فحشا شده.همون برزیل و افریقایی که دم میزنی ازش بیشترین‌امار ایدز دارن.سر نخ بهت دادم خودت تا تهش برو.
  • میلاد IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    4 0
    ضمن احترام به مداح عزیز اهل بیت(ع)،بانظرتون مخالفم،والا ما توزن گرفتنش موندیم این حرفا چیه جناب مطیعی؟
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    3 0
    پول زن گرفتن ندارد آنوقت می گویی بچه بیاور؟؟؟.چهارده میلیون مجرد در کشور هست نه شغلی برایشان محیاست و نه مسکنی. مسئولین در حال توزیع فقر بین مردم هستند. آقای مطیعی از شما جوانمردی سراغ دارم لطفا روی سخنتون رو به مسبب اصلی و عامل فقر بر گردونین نه مردم.
  • ابن الرضا IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    قضیه برعکس است خانواده های وکلا وپزشکان وتجار وکارمندان عالی رتبه مانند کارمندان شرکت نفت ومهندسان وحتی دلالان وکسانی که درآمدهای سرشار دارند فرزند کمتر دارند اگر کودکی هست درمیان کارگران جزو است الان درروستای های ثروتمند اراک وفراهان کودک کمتربه چشم می خورد با این که هرکدام درتهران خانه دارند ودارای ماشین های گران قیمت اند.والان درنور تاجیک ها جای ساکنان اصلی را پر کره اند
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    بله دیگه بچه توی فقر بیشتره چشم بسته غیب میگن. خب از صبح میره بیرون می بینه کار نیست درامد نداره زن و بچه ش رو نمی تونه تامین کنه شب با اعصاب خورد میاد خونه و میزنه توش و میشه قوز بالا قوز.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس